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EE_V/S/P Program: the PLAN
EE_V/S/P Program: the PLAN
EE_V/S/P Program: the PLANは、金秋雨(non-syntax)とJACKSON kakiのキュレーションによるビデオ、サウンド、パフォーマンスアートを発表するプロジェクトです。これらのメディア表現は、物理的な時間軸に基づくメディア表現である「タイム・ベースド・メディア」として取り扱われます。EASTEAST_TOKYO 2023では、すべての展示・イベントにおいて、東京・日本のアートシーンのリアルな生態系(作品やコミュニティ)を国内外に発信することに重点を置いています。本プロジェクトでは、タイム・ベースド・メディアにフォーカスすることで、絵画や彫刻といった物理的な時間に基づかない表現とは異なる、芸術を取り扱うことを目的としています。特に映像は、テクノロジーの発展と密接に関係しており、インターネット環境の進化やSNSの普及のもと、デジタルデータで地理的な制約を受けずに流通することで、ますます身近に作品を体験できるようになりました。このような特徴から、活動拠点で出展作品を限定することは適切ではないと考え、 国境を越えた作品の展開を目的としています。東京、日本だけでなく、ソウル、上海、広州、香港、台北、シンガポール、バンコク、ニューデリー、アムステルダムをベースとしたさまざまな属性を持つ団体から作品を招致し、特定の地域に依存しない独自の生態系を覗き見ることのできるプロジェクトです。
EE_V/S/P Program: the PLAN is a project presenting video, sound, and performance art curated by Jin Qiuyu (non-syntax) and JACKSON kaki. These media expressions will be treated as “time-based media,” media expressions based on a physical time axis. EASTEAST_TOKYO 2023’s centers around spreading the Japanese art scene’s ecosystem (artworks and communities) both domestically and internationally. By focusing on time-based media, this project aims to deal with art that is different from expressions that are not based on physical time, such as painting and sculpture. In particular, video is closely related to the development of technology, the evolution of the Internet environment, and the spread of social networking services, which allows digital data to be distributed without geographical restrictions, making it possible to experience artworks more and more close at hand. Given these characteristics, we believe that it is not appropriate to limit the works exhibited by the base of activity, and our objective is to develop works that transcend national borders. This project invites works from organizations with various attributes based not only in Tokyo and Japan, but also in Seoul, Shanghai, Guangzhou, Hong Kong, Taipei, Singapore, Bangkok, New Delhi, and Amsterdam, allowing visitors to peek into a unique ecosystem that is not dependent on any particular region.
Artists
Artists
コントリビューター
Contributors
BANGKOK CITYCITY GALLERY バンコク
BANGKOK CITYCITY GALLERY(バンコク・シティシティ・ギャラリー)は、大使館や国内屈指のオフィスビルが立ち並ぶサトーンにある現代アートスペース。気鋭の新人から中堅まで幅広いアーティストを支援し、かれらの望む形式やアイデアを具現化することを目指している。継続的なプログラムを補完する展覧会やトークイベントや書店の開催など、コラボレーションを通じた対話とリサーチに力を入れているほか、ユース精神への支援も手厚く、若いアーティストが長期的に自身の能力を発揮できる環境を提供している。2017年、STUDIO150と共同で「BANGKOK ART BOOK FAIR」を創設。非営利団体OPEN FIELDとしては、3年毎に開催するビデオ&パフォーマンス展「Ghost」などを通じて、知識の創出とコンテンポラリーカルチャーを支援している。
BANGKOK CITYCITY GALLERY Bangkok
BANGKOK CITYCITY GALLERY is a contemporary art gallery located in Sathorn surrounded by foreign embassies and establishments. The gallery seeks to support emerging and established artists, giving voice to all artistic forms and ideas. They focus on engaged conversations and research through collaborations that support their exhibitions, talks, and bookshop curated to complement ongoing programs. Aspiring to support the spirit of youth, the gallery also encourages young practitioners to realize their own capacities in the long term. Apart from the gallery’s main programs, BANGKOK CITYCITY GALLERY co-founded the annual festival BANGKOK ART BOOK FAIR with STUDIO150, and founded OPEN FIELD, a non-profit organization, to support knowledge production and contemporary culture with Ghost, a triennial video and performance series.
香港聯合電台 Hong Kong Community Radio 香港
Hong Kong Community Radio(HKCR)は、2016年創設のコミュニティプラットフォーム兼インディペンデントラジオ局。クリエイター、音楽家、アーティスト、ファンが運営に携わり、オープン・プラットフォームとしてインディペンデント作家による作品の配信と支援を行っている。
香港聯合電台 Hong Kong Community Radio Hong Kong
Founded in 2016, Hong Kong Community Radio (HKCR) is a community platform and independent radio station comprised of creators, musicians, artists and fans with aims to broadcast and support independent works as an open platform.
The One Minutes アムステルダム
The One Minutes(ザ・ワン・ミニッツ)は実験的ビデオアートのためのグローバルプラットフォーム。映像がもつ力を駆使して、独自性を保ちながらも相互に深く影響し合う現実に根ざした自由な表現、集団的想像力、グローバルな連帯のための空間づくりを目指している。120カ国以上の作家が手がけた17,000以上の映像作品から成る「The One Minutes」シリーズはホイットニー美術館のコレクションに収蔵されるなど、国際的なコンテンポラリーアートの最前線で注目を集めている。母体であるThe One Minutes Foundationは“1分間”のビデオの制作・配給をはじめ、さまざまな形でクリエイターが創造し関わり合い、つながるための国際的な場を提供している。2002年から始まった「The One Minutes Jr.」プログラムでは、美大生や新人作家を対象としたワークショップを世界各地で開催するなど、教育や福祉にも積極的に取り組み、社会変革を推進している。
The One Minutes Amsterdam
The One Minutes is a global platform for experimental video art working closely with various art education institutions internationally. The One Minutes Foundation produces and distributes One Minute videos, providing an international stage for people to create, engage and connect. Using the forces of video, The One Minutes wants to contribute to creating spaces for free expression, collective imagination, and global solidarity in our different, yet deeply interconnected realities. With the series, The One Minutes is active at the forefront of international contemporary art – series are in the Whitney’s collection. The foundation is also active in education and welfare with workshops for art students and newcomers all over the world and promotes social change with The One Minutes Jr. Artists enter into alliances with students, amateurs and young people. The One Minutes Collection consists of over 17,000 video works by artists from more than 120 countries.
就在藝術空間 Project Fulfill Art Space 台北
就在藝術空間 Project Fulfill Art Space(プロジェクト・フルフィル・アート・スペース)は2008年に創設した現代アートの交流のためのプラットフォーム。絵画、彫刻、サイトスペシフィック・インスタレーション、ビデオ、サウンドアートなどさまざまなメディアを展示。台湾において新進からベテランのアーティストが集う現代アートシーンの拠点となっている。時間的条件と空間的条件を重視し、各展示コンセプトにサイトスペシフィックな価値を反映させることを主な原則としている。ギャラリー名のProject Fulfillは、展示に対するアプローチに因む。参加アーティストはギャラリー空間がもつ特性や状況を作品と結びつけ、「環境との関係」としての展示体験を想像し、「いまここに在る」という感覚を反映することが求められる。
就在藝術空間 Project Fulfill Art Space Taipei
In 2008, Project Fulfill Art Space was established in Taipei as a platform for the exchange of contemporary art.
Project Fulfill Art Space's key principle centers on the conditions of time and space, reflecting the values of site-specificity when approaching each exhibition concept. The gallery's name 'Project Fulfill' reflects our approach to each exhibition concept, where artists are invited to imagine the exhibition experience as a relationship with the environment, by integrating the gallery space; its characteristics and conditions into their artwork, echoing the notion of 'right here, right now' (which is also the meaning of Project Fulfill's Chinese name "Jui Zai"). The sensations and experiences found within each exhibition become unique creative experiences with both the artwork and its surroundings, transcending beyond a conventional gallery experience. Likewise each exhibition piece is not easily moved from one location to another, rather they become interwoven with the fabric of space and time in the here and now.
Celebrating our 10th anniversary in 2018, Project Fulfill Art Space is recognized as a cornerstone for emerging and established artists in Taiwan's contemporary art scene,exhibiting a range of mediums including painting, sculpture, site specific installations, video and sound art. As a platform of exchange for contemporary art, Project Fulfill has collaborated with international artists across the Asia Pacific and beyond, including Japan, Hong Kong, Singapore, Korea, China, Indonesia, Thailand, Vietnam, Philippines, India, Australia and Turkey.
Supernormal.space シンガポール
Supernormal.space(スーパーノーマル)は実験的かつテクノロジー指向のアート形式の発展を支援するシンガポールの独立系アートスペース。若手から中堅まで幅広いアーティストと協力しながら、芸術とテクノロジーと科学が交差するプラットフォーム/作家の育成環境を提供している。
Supernormal.space Singapore
Supernormal.space is an independent art space that supports the development of experimental and technology-oriented art forms in Singapore. Working with diverse groups of artists that range from young, emerging artists to established artists, Supernormal aims to provide a fostering environment and platform at the intersection of art, technology, and science.
totalab 上海
上海に拠点を置くtotalab(トータルラボ)は、キュレーターのイボンヌ(ヤン・ジャウェイ)とアーティストのジュリアン(フェン・ジュンイェン)が2022年に創設したキュレトリアル&リサーチ事務所。デジタル社会の未来を模索すべく、アート制作から建築的なパフォーマンス、映像実験、身体的想像力まで、さまざまな媒体を用いた企画を実施し、情報社会の再構築に介入している。また不定期に行われる展覧会やセミナー、出版活動を通じて、周辺地域の文化シーンにおける補完的な役割を担っている。旧フランス租界にある100m四方のプライベートギャラリーは、totalabのビジュアルコミュニケーション責任者でもあるクリエイティブエイジェンシー16b9のディレクター、ジャイー・ワンがデザインを手がけた。
totalab Shanghai
totalab is a Shanghai-based curatorial practice and interdisciplinary research office with an independent space, founded in 2022 by curator Evonne Jiawei Yuan and artist Julian Junyuan Feng. totalab is dedicated to exploring digital society and its future, coordinating events through various media including art production, architectural performance, video experiments, and bodily imagination, thus deeply intervening in the reconstruction of the information world. totalab organizes exhibitions, seminars, and related publication projects at irregular intervals to play a useful, complementary role in the local cultural scene. Accommodated in the old French Concession, the 100 sqm private gallery of totalab is designed by its strategic ally Wang Jiayi, Director of the creative agency 16b9. She also provides visual communication for totalab.
WESS ソウル
ソウル在住のキュレーター11人が共同運営するWESS(ウェス)は、それぞれの活動に必要な物理的空間の提供と同時に、自律的かつ持続可能なキュレーション実践の可能性を探る場として立ち上げられたプロジェクト/スペース。各キュレーターが企画した展示やプロジェクトは同空間で持続的に行われ、各々が自身の興味や見解を発見できる共同運営型プラットフォームの成立を目指している。2019年10月にチャン・ヘジョンとソン・ゴウンが創設、その後共同キュレーターのキム・ジョンヒョン、キム・ソンウ、キム・スノク、クォン・ヒョクゲ、メン・ジヨン、パク・スージー、シン・ジヒョン、イ・ソンヒ、チェ・ヘスンが加わった。
WESS Seoul
WESS is a project and space co-operated by 11 Seoul-based curators, organized to provide a physical space befitting each curator’s activities, as well as a site through which to explore the possibility of autonomous and sustainable curatorial practices.
The exhibition/project by each curator takes place continuously in a single space, attempting to build a joint operating platform where each curator is able to discover his or her interests and outlooks. Launched in October 2019, WESS was co-organized by Hyejung Jang and Goeun Song, and joined by co-curators Junghyun Kim, Sungwoo Kim, Sunok Kim, Hyukgue Kwon, Jeeyoung Maeng, Suzy Park, Jihyun Shin, Sunghui Lee and Heeseung Choi.
EE_V/S/P Program 東京
日本を拠点に活動するビデオ、サウンド、パフォーマンスアートを紹介するプロジェクト。EASTEAST_TOKYO 2023の開催を機に、金秋雨(Non-syntax)とJackson Kakiをキュレーターに迎えて発足。
EE_V/S/P Program Tokyo
A Japanese based project introducing video, sound, and performance art. They’ll be launched as a showcase for time based media at the EASTEAST_TOKYO 2023 curated by Jin Qiuyu (Non-syntax) and JACKSON Kaki.
キュレーター
Curators
JACKSON kaki
JACKSON kaki 1996年静岡県生まれ、情報科学芸術大学院大学在籍。DJ/VJ、アーティスト、映像作家、グラフィックデザイナーとして活動する。VR/AR、3DCG、映像、インスタレーション、DJ、サウンド、パフォーマンス、舞台表現など、マルチメディアを取り扱った表現に取り組む。
アート・プロジェクトのディレクター・キュレーターとしても活動し、2022年には渋谷のクラブ「CONTACT」を使用し、アート・プロジェクト「Imaginary Line」を開催した。
JACKSON kaki
JACKSON kaki is Artist based in Japan.
He is involved in multimedia expressions such as VR/AR, 3DCG, video, installation, DJ, and sound performance.
He has worked as a curator and art project director, and in the past organized the art project "Imaginary Line" at CONTACT, a club in Shibuya.
金秋雨 non-syntax
上海生まれ、東京在住。近年写真と映像の関係性をメインにリサーチする。
日本大学芸術学部美術学科 助教授、東京藝術大学大学院国際芸術創造研究科博士在籍。
2021年から、Non-syntax Experimental Image Festival主催。
主要展覧会:「Alter-narratives 」展 東京藝術大学大学美術館、「不在此見(Not in this Image)」Kuandu Museum of Fine Arts(台北)、「遭逢的映像(Encounter with image)」靜慮藝廊(台北)、Sense Island 2022など。
Jin Qiuyu non-syntax
Born in Shanghai and based in Tokyo.
Assistant Professor, Department of Fine Arts, Nihon University College of Art Doctoral student, Graduate School of Global Art, Department of Arts Studies and Curatorial Practices, Tokyo University of the Arts. Since 2021, organises the Non-syntax Experimental Image Festival.
non-syntax
non-syntax(ノンシンタックス)/2021年、現代におけるイメージの実験性に着目した上海出身の金秋雨と台北生まれの許鈞宜のキュレーター2名が中心となって立ち上げた映像プロジェクト。世界各地から作品を集め、ビデオアートや映画、ドキュメンタリー、パフォーマンス、アニメーションといった媒体やジャンルを再編成し対話させることで、イメージの新しい可能性を模索している。
non-syntax
“non-syntax” begins by focusing on the experimental nature of image in the contemporary, linking practices across countries, reorganizing multiple media and genre, and bringing different images into dialogue with each other to consider the possibilities of image. “non-syntax” indicates the conflict that occurred in writing. The connection of two vocabularies creates a vacuum of meaning that is present itself via erased its gramma. Through this concept, we to create a highly dynamic state that is akin to a montage of jump cuts.
We hope to transgress the established boundary of creation, thereby dissolving the distinction between video art, film, documentary, performance, and animation, thus giving images a new potential for ambiguity. Through the alternative screening forms and space installation, we expect to break the spectatorship which consist of stare and stopover, and to synchronize our own state of sensibility in the interaction with the works, the audience, and the exhibition space.