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Artist
水野健一郎
Kenichiro Mizuno
1967年岐阜県生まれ。東京都在住。セツ・モードセミナー卒業。 水野健一郎の作品は常に、日本のアニメ黄金期であった70年代後半から80年代にかけての、もはや過去の産物となりつつ ある手書きアニメから着想し造作されている。 アートに疎い者にはいわゆるオタク的な印象を与えかねないが、実はそれを遥かに超越した次元のものと言えるだろう。 彼の高い技術はもちろんのこと、単純にオタクカルチャーとして括るには多面的で多層構造すぎるものである。 それはレトロフューチャーとでも言うべき、ノスタルジック且つ近未来的な世界観だ。 描かれるシーンや主人公には物語性が存在する。しかしこのナラティブは断片的で途切れ途切れなものであり、彼の 夢見心地なシュルレアリズム寄りの雰囲気はこれらに起因していると思われる。 彼はアニメの物質性やプロダクション観点、ビジュアルツール、創作の流れ、手書きの注釈やフレーム番号、さらには 穴の空いたアニメーションカメラ用の特殊紙、絵画技法など様々な要素や感情やらを掬い上げていっている。それは 鉛筆書きの細部までに渡る。(インクではなく鉛筆書き部分がアセテートのセル画に印刷された裏面に色付けが行われている。) 服と身体が一体化した不思議な顔ぶれが淡々と存在する絵。 意識ある生き物達の会話中、行動中、変形中の切り取られた瞬間。 水野は しばしば景色が被写体に溶け込んだように描き、背景そのものが主体として表現している。 アニメのように輪郭を強調した描き方も特徴的だ。 これらのビジュアルツールで、水野は個体性と自然の天理が混在する実験的世界を創り上げている。まるで意識と物質性が渦巻くフィボナッチ数列かのように。
Kenichiro Mizuno’s work is always referencing an at best, dying artform… the hand drawn cartoon, and more specifically Japanese Anime, and even more specifically the golden era of late 1970’s to 80’s Japanese Animation. From an outsider’s view… Mizuno’s work would possibly be classed as otaku, but it is way beyond and into the beyond. This is not Otaku, this is multifaceted and multi leveled art, showing highly skilled draftsmanship and creating a world that is nostalgic yet discussing a possible future, a retro future. The scenes he creates and the characters that live within them are narrative, but a disjointed narrative, sometimes surreal and dreamlike. Mizuno takes the elements and feeling, not just of this specific animation but the production of this animation, the materiality of it, the visual tools, the language of process, hand written notations and sequence numbers, the special paper with holes set for camera braces, the drawing and painting techniques… capturing even the smallest detail of pencil lines not ink (which where originally photocopied onto the acetate cel and colored on reverse). The character reference guides that look like a Police line up of weird sculptural creatures and beings, their clothes merging into their bodies. Sentient beings in mid movement, mid metamorphosis, mid conversation. He uses animation view points and captures the landscape in a way that often makes the background into the subject. Always all with an outline. And with all these visual tools, he has built a universe where solidity and natural law are often mixed up, a space of experimentation, morphing physicality and consciousness in a fibonacci spiral.
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