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Artist
ジャクリーン・サーデル
Jacqueline Surdell
1993年、アメリカのシカゴ(イリノイ州)生まれ。現在もシカゴを拠点に活動。現在、アメリカで3番目に大きい都市となったシカゴの産業や労働、そして中西部の気骨精神の歴史は、サーデルの作品のなかで重要な役割を果たしています。サーデルのポーランド人の祖父は、ヘッジウィッシュ(シカゴの南側に位置する地区)の製鉄所で働いていたが、その一方でオランダ人の祖母は現在も風景画家をしています。こうした肉体労働と精神的労働のあいだに確立された二項対立は、幼い頃からサーデルに影響を与えました。祖父から聞く製鉄所での数々の物語、たとえば巨大な溶鉱炉の操業や混沌とした溶解炉の現場、そしてそこで負った負傷の話は、自分が野草畑ではしゃぎ、その傍らで祖母が色鮮やかな風景画を描いた記憶と一緒に昇華されていきました。この両者の組み合わせによって、サーデルは早くから生活と仕事、身体と労働、産業と工芸、そして高尚な伝統がある野外風景画を融合するような芸術観を生み出しました。サーデルの制作実践や身体、聖域、そして精神のあいだにある複雑な領野には、こうした親密な家族の思い出が影響を与えているのです。 サーデルは幼少期から大学時代まで競技スポーツの選手として活躍。競技スポーツのハードで反復的な世界で鍛えられた、厳格な決断力をもって制作に向き合っています。反復的で手間のかかる工芸的な手法への関心は、何年ものあいだ選手として過ごしてきた経験が下地となっているのです。彼女の壁面彫刻の制作では全身を使った動作を必要とするため、自分の身体を織物の杼に、そして手を筆のようにして制作をおこなっています。自作している壁画サイズの織機を用いて、縦糸の隙間を何キロも何ヤードもある工業用の縄を編み込み、また抜いていきます。縄の結び目で出来るレイヤーによってメディウムを操作したり、構造を緩めるために素材を減らしたり、重量感と質感を作り出すために縄を垂れ下げたりするように、繊維という素材を用いるものの、彼女のアプローチは絵画的です。 サーデルは、細心の注意を要する工芸の緻密さと、現代絵画の自由奔放さの両方からアプローチし、制作をおこなっています。また、彼女は織られたキャンバス生地を起伏や成長の空間として再想像しています。たとえば、拡張されてきた絵画の歴史が作品の内容として形が与えられたとき、同時に、膨れた蔓のような状態や結ばれた縄の質感が、古典的な絵画がもつ平面への幻想を拒む。彼女の作品群は絵画と彫刻の境界を積極的に越えようとするのです。こうしたように、彼女の作品は他の様々な二項対立、たとえば、堅硬さと崩れ易さ、「男性的」あるいは「女性的」とコード化される建築技術、身体と彫刻のあいだの存在論的な空間といったものをも連想させます。彼女の精力的で、素材に根差した制作の手つきは労働力、歴史性、そして権力性を含み、それらを表す道具や環境、そして行為に注目させます。 サーデルは、2015年にカリフォルニア州ロサンゼルスのオクシデンタル大学でBFAを取得し、その後、2017年にシカゴ美術館付属学校で繊維材料研究のMFAを取得。近年のプロジェクトにはDevening Projects(イリノイ州シカゴ)での個展「Score! 」がある。その他の個展やグループ展には、Library Street Collective(ミシガン州デトロイト)、Patricia Sweetow Gallery(サンフランシスコ) 、Kunsthal KadE(アメルスフォールト、オランダ)、UW Parkside(ウィスコンシン州ケノーシャ)、Antenna.Works(ルイジアナ州ニューオーリンズ)、South Bend Museum of Art(インディアナ州サウスベンド)、Apparatus Projects、Heaven Gallery、Western Exhibitions and the Chicago Artists Coalition(シカゴ)などがある。シカゴを拠点に活動している。
Jacqueline Surdell (b. 1993) was born and raised in Chicago, Illinois, U.S.A., where she currently lives and works. Now the third largest city in the US, Chicago’s history of industry, labor, and midwest grit plays a significant role in Surdell’s work. Surdell’s Polish Grandfather worked in the steel mills in Hegewisch (a neighborhood on the south side of Chicago) while her Dutch Grandmother is a landscape painter. The dichotomy established between manual labor and conceptual labor influenced Surdell at an early age. Listening to stories of the mills — the operation of massive blast furnaces, chaotic melting pits, and subsequent injuries, was complimented with memories of frolicking in wildflower fields while her grandmother painted the colorful landscape. The combination resulted in an early-developed arts view where life and work, body and labor, industry and craft, and the high-brow traditions of plein-air landscape painting, merged. Those close familial memories influence Surdell’s complex terrain between art-making, body, sanctuary and spirit. From childhood through college Surdell was a competitive athlete. She approaches her studio practice with a disciplined resolve forged in the intense, repetitive, realm of competitive sports. Her years as an athlete primed her interest in repetitive, laborious, craft-based practices. Building her wall sculptures demands full body action, employing her body as a weaving shuttle, and her hand as brushstroke. Moving in and out of the warp, with pounds and yards of industrial rope on self-made mural sized looms. Although her material is fiber, her approach is painterly, manipulating her medium with knotted layers, reducing the material to open the structure, draping to create volume and texture. Surdell approaches her studio practice with the meticulous precision of craft and the unbridled spontaneity of contemporary painting. She reimagines the woven canvas as a space of undulation and growth. As the expanded histories of painting materialize in her work as content, simultaneously, swollen tendrils and textures of bound rope deny illusions of the classically painted picture plane. The works actively work to bridge the division between painting and sculpture. In this way, her work calls into association other binary categorizations such as rigid and collapsed, construction techniques coded as masculine or feminine, and ontological spaces between body and sculpture. Her energetic and materially grounded practice brings to attention the tools, environments, and actions that contain and display performances of labor, history, and power. Jacqueline Surdell received her MFA in Fiber and Material Studies from the School of the Art Institute of Chicago in 2017; in 2015 she received her BFA from Occidental College, Los Angeles, California. Her most recent project was Score!, a solo exhibition at Devening Projects, Chicago, IL. Other recent solo and small group exhibitions took place at Library Street Collective, Detroit, MI, Patricia Sweetow Gallery, San Francisco; Kunsthal KadE, Amersfoort, Netherlands; UW Parkside, Kenosha, WI; Antenna.Works, New Orleans, LA; South Bend Museum of Art, South Bend, IN; Apparatus Projects, Heaven Gallery, Western Exhibitions and the Chicago Artists Coalition, Chicago. Jacqueline Surdell lives and works in Chicago.
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